Så fungerar ”Mina sidor”

Med ett personligt konto på Pensionskoll.se får du alla uppgifter samlade på ett ställe. Du kan se ditt totala pensionskapital och hur det utvecklas, en prognos för din pension och när den kan tas ut samt efterlevandeskydd och vem som är förmånstagare.

På Pensionskoll får du också en sammanställning av ditt liv- och sjukförsäkringsskydd. Registrerar du din PPM-kod kan du även se utvecklingen på dina PPM-fonder. Vill du veta mer om pensionssystemet eller liv- och sjukförsäkringar? Pensionskoll ger dig svaren och de senaste nyheterna. Behöver du personlig rådgivning har du alltid tillgång till våra rådgivare.

Informationen uppdateras löpande och ger dig ett effektivt underlag för att övervaka och fatta som rör din familj och din framtid.

Bättre koll – bättre beslut – bättre pension

Vi är övertygade om att du som kund kan påverka din framtida pension. Vi vet redan att ett aktivt engagemang tex genom fondbyten ökar sannorlikheten att din pension ska växa mer än genomsnittet. En viktig förutsättning är då att du har bra koll på din nuvarande pensionssituation och kunskaper om hur pensionen är uppbyggd och vilka pensionssparalternativ som finns. Då kan du fatta beslut som verkligen gör skillnad.

En tjänst för alla och ingen extra kostnad för dig

Pensionskoll är öppet för alla. Tillgång till ”Mina sidor” får du genom att skapa ett konto och skicka in en fullmakt. Kostnaden för tjänsten betalas av dina försäkringsgivare och tas från den administrativa avgift du redan idag betalar på alla dina försäkringar. Ett personligt konto på Pensionskoll.se innebär därför ingen extra kostnad för dig.

En tjänst från Informationshuset

Pensionskoll.se är en tjänst från Informationshuset i Stockholm AB. Tjänsten Pensionskoll har växt fram som ett svar på det stora behovet av pensionsinformation och en enkel överblick över de egna pensionsförsäkringarna.

Registrera ett nytt konto

I samband med att du skapar ett nytt konto får du fylla i och skicka en fullmakt till Pensionskoll. Vi skickar sedan fullmakten vidare till alla svenska försäkringsgivare. Fullmakten talar om för försäkringsgivaren att Pensionskoll har rätt att hämta information om dina eventuella försäkringar.

När försäkringsgivaren mottagit fullmakten tar det allt från några dagar upp till två veckor innan ditt personliga konto är uppdaterat. Det beror på att bolagen har lite olika rutiner och att det tar viss tid att registrera fullmakten och ombesörja informationsöverföringen.

Mina sidor

Bild: Från fullmakt till ditt konto

Vilken information finns om mig?

Det skiljer lite mellan försäkringsgivarna man generellt skickar bolagen information om vilken typ av pensionssparande du har, hur stort pensionskapitalet är, om du har efterlevandeskydd och vem som är förmånstagare, hur stor månadspremien är och hur och när du kan ta ut din pension. Bolagen skickar för det mesta även en beräkning av din framtida pension.

Dina försäkringsgivare har dock inte hela bilden av dina pensioner. Därför gör vi en egen beräkning för att du ska få en bättre prognos. Prognosen bygger på ett antal antaganden så den pension du faktiskt erhåller då du går i pension kan skilja sig från den som vi beräknar.

PPM

Registrerar du din PPM-kod på Pensionskoll.se kan du även följa utvecklingen av dina premiepensionsfonder. Registeringen gör du på ditt personliga konto.

Om du redan gått i pension

I de fall du redan börjat  motta pensionsutbetalningar från en pensionsförsäkring kan vi inte längre ge pensionsprognoser för just den försäkringen. Du kan ändå se ditt pensionskapital och alla andra uppgifter på ditt konto.

Uppdatering av kontoinformation

Vad gäller uppdatering av informationen har bolagen kommit olika långt. Vissa bolag ser till att vi har dagliga uppdateringar medan andra bolag har längre intervaller mellan uppdateringarna.

Informationshuset jobbar ständigt med att förse dig med de senaste uppgifterna men alla bolag har ännu inte rutiner och system som klarar detta. Med anledning av detta ser vi till att det alltid framgår på ditt konto när uppgifterna senast uppdaterades.

Det finns fortfarande bolag som inte klarar att skicka kontoinformation och vi jobbar löpande med att få med även dessa bolag. Alla stora försäkringsgivare har dock system som klarar detta.

Några bolag skickar inte information

Saknar du information på ditt personliga konto från någon av dina försäkringsgivare vill vi att du meddelar oss så tar vi kontakt med bolaget och undersöker saken.